Het verschil tussen harde en zachte (zelfslijpende) antifouling

Met antifouling beschermt u de scheepsromp tegen de aangroei van organismen. Antifouling is een onderwaterverf die voorkomt dat o.a. algen, schelpdieren, slijm en wieren zich onder het watervlakte vasthechten aan uw boot.

Antifouling kent twee soort verf, namelijk: Harde en zachte.

Harde antifouling zoals de Hempel Hard Racing wordt vaak gebruikt voor schepen die kunnen varen met een snelheid boven de 36 knopen (± twintig kilometer per uur) en vervoerd kunnen worden per trailer. In tegenstelling tot zelfslijpende, hoeft u deze harde verf slechts om de twee à drie jaar te vervangen. Een groot nadeel is echter dat u na een verloop van tijd alle lagen ook weer verwijderd moeten worden, wat eventueel weer kan leiden tot schade aan de romp.

Zelfslijpende antifouling zoals de Jotun Seaforce 90 of Seatender 10 voor de beroepsvaart en de Boero Scirocco is de meest voorkomende soort en wordt vooral gebruikt in de recreatievaart. Doorgaans hoeft er maar één laag te worden aangebracht. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de harde antifouling. Tijdens het varen slijpt de laag verf en voorkomt hiermee dat de organismen zich vast blijven hechten aan de romp. Per vaarseizoen moet er een nieuwe laag zelfslijpende antifouling worden aangebracht om uw boot blijven te beschermen. 

Waarom antifouling onder uw boot aanbrengen?

Wanneer antifouling niet wordt aangebracht, kan dit zorgen voor problemen. De aangroei van organismen kan bijvoorbeeld leiden tot een grotere weerstand bij het varen, waardoor er minder snelheid kan worden gemaakt en er meer brandstof wordt verbruikt. Wanneer er eenmaal aangroei aan de romp van uw boot zit, is deze erg moeilijk te verwijderen. Ons advies is dan ook om preventief antifouling aan te brengen. Ook raden wij aan om - in de meeste gevallen - ieder jaarseizoen een nieuwe laag antifouling aan te brengen.

Voor advies en vragen  staan wij van HOAC Marine geheel vrijblijvend voor u klaar. 

Laat reactie achter

Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd